Článek
Kriminálka s mystikou a křesťanskými symboly, která se opírá o divácky oblíbenou záhadologii, připomínající Šifru mistra Leonarda. Doširoka rozvinutý příběh drží napětí ve všech třech sériích seriálu Labyrint.
Seriál z roku 2015-2018, který natočil Jiří Strach podle scénáře Petra Hudského, nabídl zajímavý pohled na církevní osoby a dogmata nebo otevřel filmařsky oblíbené zpovědní tajemství. Že má rád tajemno a mystiku, dal režisér znát již léta před tím v seriálech Ďáblova lest a Ztracená brána a v televizním filmu Santiniho jazyk.
Labyrintem vražd, které nakonec dojdou nějaké souvislosti, se mají možnost proplétat diváci Televize Seznam každé úterý od 7. října až do 16. prosince, vždy ve 20.10. Napětí si užijí ve dvou dílech.
Podle středověkých mučících praktik
Je nalezeno tělo krajského politika zabitého v duchu středověké tortury. V podivné scéně pečlivě naaranžovaná mrtvola rozpoutá policejní honbu za sadistickým vrahem. Vyšetřovatelé mají před sebou složitou sérii vražd, ty jimi i celým regionem otřásají kvůli kruté obřadnosti.
A protože kořeny divného případu sahají až k dívce ze Slovenska zabité podobně záhadným způsobem jako politik, posílí vyšetřovací tým policistka z Bratislavy (Zuzana Kanócz). Vyfasuje ji kriminalista Remeš (Jiří Langmajer), který nemá příliš vyrovnané soukromí.
Labyrint kromě nervy drásajícího labyrintu vražd, loupeží a nehod disponuje skvělým hereckým ansámblem v čele s Miroslavem Donutilem coby přísným, ale taky věčně naprdlým šéfem kriminálky. V seriálu si zahrál i jeho syn Martin (Emila Zachariáše).
Náboženská kriminálka
V mysteriózních filmech či seriálech bývá velmi důležitou složkou hudba. Tu pro všechny tři série napsal Ondřej Gregor Brzobohatý. Úvodní znělka patřičně naladí na pochmurnou atmosféru a děsivé události, co poté přijdou. I hudební podkres jednotlivých scén příběhu pomáhá a ve vypjatých situacích dokonale podporuje hrůzu.
Na konci toho všeho záhadně děsivého a zamotaného začínají kriminalisté věřit v dopadení pachatele, že snad budou na konci „labyrintu“. Paradoxně jim při tom pomáhá obraz Hieronyma Bosche Poslední soud, kterým se vrah v provedení krutých činů nechává zjevně inspirovat.
Ten můžeme vidět v úvodu každé epizody. Hieronymus Bosch byl přední nizozemský malíř 15. a 16. století, současník Leonarda da Vinciho nebo Albrechta Dürera, dodnes obestřený tajemstvím. Vytvořil dílo, které se vymyká jednotné a jasné interpretaci. Jeho obrazy vypráví o zápasu dobra se zlem, o hříchu, bláznovství i ráji.
Strach rytířem
Labyrint diváci umisťují vedle Případů 1. oddělení a Rapla (oba z produkce ČT) k nejlepším českým kriminálním seriálům desetiletí.
Vtipně to napsal recenzent Pepinec na webu ČSFD.cz: „Dobře Lotrando udělal, že se vybodnul na loupežnictví, jako režisér určitě budí větší respekt. Labyrint se mi trefil do vkusu, aniž bych se chtěl někoho dotknout, tak náboženství a zločin k sobě podle mě jdou jako pravá a levá. I když mám výhrady k počtu postav ve druhé sérii a rušivé komediálnosti ve třetí, celkový dojem je takový, že o Stracha nemám strach.“
A nejčerstvější informace z konce září? Jiří Strach obdržel od papeže Lva XIV. rytířský Řád svatého Silvestra za šíření víry. Ocenění si Strach převzal při příležitosti Svatováclavské pouti do Staré Boleslavi.
„Papež Lev XIV. mi udělil Řád svatého Silvestra v gardu rytíře. Je to pro mě naprosto mimořádná pocta i čest, pro kterou sám nenacházím slova,“ napsal na sociálních sítích k vyznamenání Strach, režisér i populárních pohádek Anděl Páně.