Článek
Scénář Dennise Feldmana se původně jmenoval The Rose of Tibet, tedy Růže z Tibetu a měl být thrillerem s prvky nadpřirozena. „Psal jsem to jako chandlerovskou detektivku – drsný hrdina, tajemství, temná atmosféra,“ vzpomínal autor v jednom z pozdějších rozhovorů. Výsledek nemohl být jeho představám vzdálenější. Věci totiž vzali do rukou hollywoodští producenti.
Feldman si představoval v hlavní roli „Šíleného Maxe“ Mela Gibsona (69). Jenže studio oslovilo herce, který mu byl typově tak vzdálený, jak jen to šlo: Eddieho Murphyho, „policajta z Beverly Hills“ a také záruku kasovního úspěchu. Jenže ten se do noirového filmu moc nehodil. Tak se začalo přepisovat. Z původní tibetské růže se stalo Zlaté dítě (The Golden Child).
Režii měl původně dostat John Carpenter, autor kultovních hororů, který však dal přednost vlastnímu projektu Velké nesnáze v Malé Číně (Big Trouble in Little China). Studio proto pověřilo Michaela Ritchieho, jenž látku natočil s větším důrazem na komediální prvky. O hodně větším důrazem.
„Napsal jsem temný film, oni z něj udělali komedii Eddieho Murphyho,“ posteskl si Feldman. Diváci po celém světě ale měli jasno – Murphyho styl u nich fungoval. Dali to najevo tím, že za jeho zhlédnutí utratili 150 milionů dolarů. Rozpočet byl přitom jen 25 milionů. Vy do peněženek sahat nemusíte. Stačí, když si v neděli 5. října ve 21.50 naladíte Televizi Seznam.
Chlapce si zahrála dívka
Připravte se na to, že hned úvodem v Tibetu přepadnou maskovaní muži klášter a unesou z něho ono titulní Zlaté dítě. Příběh o něm mimochodem hovoří jako o chlapci, postavu ale ztvárnila dětská herečka, tehdy osmiletá Jasmine Reate (46).
Newyorského detektiva, specialistu na hledání dětí Chandlera Jarrela (Murphy) osloví mladá Tibeťanka, aby se případu ujal. Zlaté dítě má totiž podle legendy staré čtyři sta let zachránit svět před zlem. Chandler sice nevěří na mystické síly, ale nakonec se nechá přemluvit. A postupně naráží na další a další důkazy o jejich existenci.
Pokud chce Zlo, reprezentované démonem Sardem Nunspem, porazit, musí se vydat do dalekého Tibetu. Jen tam může získat dýku bohyně Adžanti, jedinou zbraň s jejíž pomocí lze proti Zlu bojovat…
Himálaj v Kalifornii
Štáb si ale výlet do Tibetu nedopřál. Natáčelo se převážně v ateliérech Paramountu, za Himálaj zaskočilo kalifornské pohoří Mammoth Mountain. Ze skutečných velehor se ve filmu objevuje jen několik dotáček, které pořídila samostatná výprava.
Ani po poslední klapce ale nebyl všem změnám konec. Následovaly projekce pro zástupce veřejnosti a vyhodnocování jejich reakcí. Ukázalo se, že příběh sice „berou“, nejsou ale úplně v pohodě s hudbou. Sice ji napsal oscarový John Barry, tvůrce bondovské hudební tradice, jenže ladila spíš s původně zamýšleným snímkem. Některé melodie proto dodal ještě francouzský skladatel Michel Colombier, který do té doby spolupracoval třeba s Charlesem Aznavourem, Neilem Diamondem, Barbrou Streisand nebo také Madonnou. V konečné verzi tak zaznívá směsice prací obou autorů.
Eddie Murphy projektu věřil od samého začátku. Alespoň to později tvrdil v rozhovorech. „Byla to bláznivá kombinace všeho možného, ale říkal jsem si – když do toho dám svou energii, publikum na to přijde.“ A měl pravdu.