Článek
Co se stane, když poslíček rozvážející pizzu, který díky tomu zná každou zkratku a každou jednosměrku, navíc milovník rychlosti, získá taxikářskou licenci? Vznikne veleúspěšná filmová série, která uchvátí nejen domácí publikum, ale představí národní svéráz a technické výdobytky i světu.
Začalo to nevinně. To si takhle režisér Luc Besson (66), ověnčený vavříny za Pátý element, stopnul v Marseille taxikáře, který měl – mírně řečeno – velmi sportovní styl jízdy. Pasažér prý tehdy poznamenal, že „tohle by vydalo na film“. A protože byl mužem činu, nezůstalo jen u poznámky.
Po zatraceně drahém Pátém elementu chtěl stejně natočit něco komornějšího. Měl zároveň pověst člověka, který dokonale rozumí rytmu akčních scén – zvlášť automobilových – a zároveň chce točit filmy, které mají energii a jsou přístupné širokému publiku.
Už dlouho také přemýšlel o filmu, který by spojil velké automobilové honičky a atmosféru jižní Francie – konkrétně Marseille, města s temperamentem, kopci, úzkými uličkami a velmi specifickou dopravou. To všechno ovšem s nadhledem a humorem. Smrtelně vážně ať si tyhle věci berou Američané, což ostatně o pár let později také udělali. Série Rychle a zběsile se táhne od roku 2001 do dnešních časů…
Francouzský hit, světový fenomén
Besson tentokrát přenechal režírování jiným, film ale produkoval. První díl natočil podle jeho scénáře Gérard Pirès, další pak Gérard Krawczyk. Původně mělo jít o nízkorozpočtovou akční komedii pro francouzský trh. Z návštěvnosti kin ovšem spadla tvůrcům čelist: Jen ve Francii přišlo na novinku roku 1998 přes šest milionů diváků.
Snímek se brzy stal celosvětovým fenoménem. A do roku 2018 se dočkal ještě čtyř pokračování. Částečně proto, že v době, kdy se tvorba speciálních efektů začala definitivně přesouvat do virtuálního světa, tady byly pořád ještě k vidění opravdové automobilové honičky. A také pečlivě upravené vozy peugeot čtyřkové řady.
Ve čtvrtém díle z roku 2007 hlavní hrdina „přezbrojil“ z dosavadního Peugeotu 406 na aktuální model 407. Opět je to ovšem radikálně přepracovaný speciál připomínající kombinaci rallye auta, dragsteru a fighter jetu. Prostě sériové auto na steroidech. Má třeba vyjížděcí prahy, pohyblivé zadní křídlo, vysouvací nárazník nebo extrémně snížený podvozek pro akční scény. Obdivovat tyhle vychytávky můžete v neděli 23. listopadu ve 21.35, kdy Taxi 4 vysílá Televize Seznam.
Produkce později uvedla, že jen při natáčení „čtyřky“ bylo zničeno celkem 30 aut, ovšem včetně těch „padoušských“. Peugeot 407 ve verzi „Taxi“ získal po uvedení filmu status kultovního sběratelského kusu. Jeho modely od výrobců Norev nebo Maisto jsou dodnes velmi ceněné.
Hrdina s energií i problémy se zákonem
Nezapomenutelné byly ovšem nejen kaskadérské, ale i herecké výkony. Besson si do hlavní role taxikáře Daniela prosadil Samiho Naceriho (64), dosud málo známého herce, ovšem s obrovskou energií. Za tu vděčí svým rodičům – francouzské matce a alžírskému otci.
Debutoval roku 1981 v komedii Clauda Zidiho Inspektor Popleta. Skutečnou hereckou průpravu pro taxikářskou sérii ovšem absolvoval mimo kameru. V roce 1984 byl odsouzen k pěti letům vězení za účast na loupežném přepadení, kdy odcizil auto a dělal řidiče svým kumpánům. S Lucem Bessonem se poprvé setkal při natáčení filmu Leon (1994). V roli Daniela Moralese nezklamal a o kariéru měl postaráno.
Naceri v roce 2006 obdržel na festivalu v Cannes cenu za nejlepšího herce roku. Zároveň tam ale stačil pozurážet svého agenta a předvést několik exhibicí, takže stanul opět před soudem. To se mu v životě přihodilo celkem 16× (prozatím). V roce 2011 byl například odsouzen na 16 měsíců odnětí svobody pro úmyslné ublížení na zdraví pod výhrůžkou smrti a obtěžující telefonáty.
Takže když se 20 let po premiéře původního Taxi začalo v roce 2018 po delší pauze připravovat páté pokračování, studio už s ním kvůli soustavným problémům se zákonem do hlavní role nepočítalo. Nabídlo mu jen cameo na konci filmu. To ovšem odmítl. Hlavní postava, nebo nic, vzkázal. A na jeho slova došlo.




