Hlavní obsah
Článek

Jak vzniká filmový bestseller? Třeba tak, že se šestnáctiletý australský studentík sveze po Sydney taxíkem a cestou si začne představovat, jaké by to bylo, kdyby si k řidiči přisedl člověk, který právě spáchal vraždu. Mladík s bujnou fantazií se jmenoval Stuart Beattie a později se stal filmovým scenáristou.

Příběh, který začal v taxíku, během následujících let náležitě rozpracoval. Také se přestěhoval do Los Angeles, aby se mu s ním snáz obcházela filmová studia. Ne že by je téma nezaujalo, jenže obcházení trvalo několik let a natáčení ne a ne začít. V různých fázích se kolem snímku točila řada zajímavých jmen.

Třeba Mimi Leder podepsaný pod snímkem Drtivý dopad (Deep Impact). Ten si samozřejmě snímek představoval jako poctivý „akčňák“. Až když se k látce dostal Michael Mann, změnil se její charakter do podoby, kterou nabídne v neděli 9. listopadu ve 21.35 hodin Televize Seznam. Děj se přesunul výhradně do jediné noci a film se stal nejen příběhem dvou mužů v autě, ale také portrétem města.

Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo.

Digitální kamera a žádné studio

Aby dosáhl požadovaného efektu, rozhodl se Mann použít digitální kameru, což byla tehdy u celovečerního filmu ještě revoluční technologie. Umožnilo to zachytit přirozené světlo lamp, neonů a odrazů na skle bez nutnosti masivního nasvětlování. Výsledkem je téměř dokumentární obraz Los Angeles.

Mann také odmítl studiové dekorace. Většina scén se točila v autentických lokacích – barech, ulicích, na parkovištích či v nemocnici. To přispívá k dojmu, že příběh se odehrává jen pár kroků od skutečného života, že by se podobná jízda mohla klidně stát komukoli. Brr.

Podle recenzentů se režijní styl Michaela Manna naplno projevuje v kontrastu mezi precizností zabijáka Vincenta a vřelou lidskostí taxikáře Maxe. Ukázal, že napětí může vznikat i z rozhovoru dvou lidí v autě, pokud jsou situace a dialogy dost silné. Od té doby se také ví, že digitální kamera nemusí být jen levnou alternativou, ale mocným tvůrčím nástrojem. Prostě vytvořil nová pravidla žánru. Ostatně posuďte sami.

Vrahem mohl být i Adam Sandler

Herecké obsazení nebylo – stejně jako režijní pojetí – jasné na „první dobrou“. Nájemného vraha Vincenta měl nejdřív hrát Russell Crow nebo dokonce Adam Sandler. S taxikářem Maxem producenti nejdřív pomýšleli na Denzela Washingtona, později Roberta De Nira.

Ve finále se bezcitným zabijákem stal Tom Cruise, známý do té doby převážně jako kladný hrdina. Někteří kritici to později dokonce označili za nejzajímavější výkon jeho kariéry. Naopak Jamie Foxx, tehdy známý spíš jako komik, dostal příležitost v dramatické roli tichého, opatrného taxikáře.

Tato volba se ukázala jako geniální: Foxx byl za svůj výkon nominován na Oscara. Nominaci sice neproměnil, ale jako „cenu útěchy“ získal na základě svého výkonu roli v životopisném snímku Ray, za niž už ho soška neminula.

Jak si polepšit o pár milionů

Promítlo se to mimochodem i do jeho honorářů. Za Collateral ještě inkasoval „pouhé“ tři miliony dolarů a mohl jen tiše závidět Cruisovi, který natáhl dlaň pro svých v té době obvyklých 20 + podíl na zisku. Brzy už ho ale začal dotahovat: V následujících letech se vyšplhal na 10–12 milionů.

Celý rozpočet na Collateral přitom činil přibližně 65 milionů dolarů. Jen za první kinovíkend ale dosáhly tržby 24,7 milionu a film nakonec celosvětově vydělal přes 217 milionů dolarů.

A abyste si nemysleli, že miliony na honorářích se vydělávají snadno, Cruise prošel výcvikem střelby u elitních instruktorů FBI a tvrdě také trénoval, aby se pohyboval jako profesionální zabiják, ale zároveň civilně. Foxx zase absolvoval kurz řízení taxi v Los Angeles a mluvil s desítkami řidičů, aby pochopil jejich každodenní rytmus a také frustrace.

6
fotek

Další články

Načítám