Článek
Srbskou umělkyni Marinu Abramović nejspíš netřeba představovat. Proslula především tím, že posouvá hranice umění, a její výstavy, pro někoho možná už za hranou, lákají masy lidí. Nyní se rozpovídala o tom, jaký dopad měla na její život kontroverzní výstava v New Yorku, během které osm hodin v kuse masturbovala.
Na Marinu si možná vzpomenete v souvislosti s tím, když si v 70. letech vyměnila místo s prostitutkou ve slavné amsterdamské čtvrti. Pochopitelně pro umělecké účely. Tehdy ale zdaleka nešlo o její nejkontroverznější počin.
Za ten je obecně považována výstava Seven Easy Pieces z roku 2005. Několikadenní výstava proběhla v newyorském Guggenheimově muzeu a skládala se z několika instalací. Největší pozornosti se těšilo dílo inspirované kouskem Seedbed umělce Vita Acconiciho, během kterého Marina několik hodin v kuse masturbovala skrytá pod pódiem.
„Musela jsem to dělat osm hodin. Myslím, že jsem tak devětkrát vyvrcholila, a druhý den jsem to předváděla znovu. Bylo to náročné a vyčerpávající,“ přiznala zpětně v podcastu Fashion Neurosis Abramović.
Dále přiznala, že se nikdy nemusela tolik soustředit. Během díla jí chyběly zraky diváků, slyšela jen zvuky, návštěvníci muzea si výstavu nicméně velmi užili.
Asi nejznámější počin Abramović je znám pod názvem The Artist Is Present a lidé ho mohli zhlédnout v Museum of Modern Art v New Yorku v roce 2010. Během výstavy Marina seděla uprostřed galerie a návštěvníci sedávali v tichosti naproti ní. Takto strávila 736 hodin a zasedlo proti ní 1500 lidí.
Devětasedmdesátiletá umělkyně se před každou veřejnou výstavou doslova třese strachy. Tréma s ní cloumá natolik, že má křeče v břiše. Paradoxně právě strach je to, co ji žene kupředu. Má díky němu pocit, že je na 100 % přítomná a oddaná svému publiku.