Článek
Jak by se člověk zachoval, kdyby mu náhodou a zničehonic odkudsi padl k nohám pořádný balík peněz? Nejspíš by se většina z nás dost rozmýšlela, jestli tenhle nečekaný poklad jít nahlásit, nebo si ho nechat. Psychologicky laděná kriminálka Muž na drátě je právě na téma – příležitost dělá zloděje.
Film natočil v roce 1985 režisér Július Matula, scénář k němu napsal spolu s Martinem Bezouškou. Jde o příběh mladého muže Evžena, svářeče, který se vinou chvilkové hamižnosti zaplete s nebezpečným zločincem. Ten právě vykradl spořitelnu, jenže při útěku sklouzl a upustil kufřík s půlmiliónovým lupem. Shodou okolností dopadl před mladíka, který venku čekal na milenku.
Evžen sebral kufřík a ujel. Až doma zjistí, čeho se náhodně zmocnil. Protože má obavu, že na místě mohl být viděn, přihlásí se na policii jako svědek, ovšem bez „nálezu“. Lupič mu začne vyhrožovat, bdělí vyšetřovatelé také něco tuší. Ustojí Evžen nervy drásající tlak?
To se uvidí v úterý 9. září od 20.10 hodin na Televizi Seznam. Diváci si mohou užít v hlavní roli Jiřího Bartošku (†78), Josefa Veldu jako lupiče nebo Františka Němce jako rameno zákona.
Manžel za kamerou je šmíroval
„S Jirkou jsme byli kamarádi, prima chlap, kdykoliv šlo o nějaký náznak pracovního konfliktu na place, tak ho uměl rozhasit humorem. Velmi kvalitním, žádným pivním. Byl inteligentní a všestranný herec, navíc krásný kluk,“ řekla Televizi Seznam Helga Čočková, která hrála Evženovu milenku Marii zvanou Marču.
Že měl Bartoška smysl pro humor, doložila následující vzpomínkou. „V jednom rozhovoru na otázku, jak se mu to točilo, odpověděl: No, bylo to hrozný, hlavně ty milostný scény, protože nás za kamerou šmíroval manžel herečky Július Matula.“ V té době totiž byli Helga a Július manželé.
„Režisér Matula používal techniku pracující s pocitovým temnem, jak to řemeslně dělají Američané ve filmech. Stejně tak v pohádce Nebojsa s Ondrou Vetchým pracoval podobným způsobem. Jde o zorný úhel pohledu na určité téma,“ uvedla pro Televizi Seznam Čočková (83), jak dokázal její tehdejší muž docílit pocitu napětí a strachu.
Převléct se do postavy
O herecké profesi mluví jako o každém jiném řemesle, v němž je potřeba předvést technicky, co umíme, a dodat něco ze svého osobnostního vybavení.
„U filmu to znamená, jestli odpovídáte vzhledem, typově, plus jestli vaše komunikace splňuje to, co je tématem postavy. V Muži na drátě hraju pinglici, číšnici, tudíž jsem se potřebovala zjevem přizpůsobit určité sociální vrstvě,“ vysvětlila rozvrkočený dobový účes Marie s tím, že byl zvolený právě pro tento film.
„Já se řídila velmi cennou radou mé kolegyně z Národního divadla Blanky Bohdanové, skvělé herečky, která řekla: Víš, za tu postavu se převléknu, aby vizualita, to je oděv, účes, líčení dopomohla vnitřnímu tématu postavy a jejímu příběhu. Já se tím řídím, protože Blanka byla vynikající herečka,“ řekla nám Helga Čočková.