Hlavní obsah

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Článek

Pokud máte rádi bláznivé komedie, u Velké filmové loupeže (1986) si přijdete na své – už proto, že její hlavní protagonisty tvoří osvědčená komická dvojka Oldřich Kaiser (68) a Jiří Lábus (70). Ti mají na výstavě ke 40. výročí znárodnění čs. kinematografie převzít cenu japonské televize za nejlepší minutový skeč.

Jenže celé se to zamotá. Do hry vstoupí i převratný japonský vynález zvaný superholograf, s jehož pomocí je možné přenášet postavy z filmu a z televize do skutečnosti a běžné smrtelníky zase do filmových příběhů.

Přístroj, kterého se chce zmocnit skupinka gangsterů, se dostane omylem do Prahy a roztočí se kolo bláznivých příhod. Ve filmu figurují i Kaiserův a Lábusův dvojník (vekslák Král a retardovaný pomocný dělník Lambas) a díky superholografu se v něm objeví i řada známých herců ve svých populárních filmových rolích, například Josef Abrhám (†82) jako číšník z Vrchní, prchni! (1980) nebo Lukáš Vaculík (61) coby čistič oken z filmu Láska z pasáže (1984).

Poslední film Oldřicha Lipského

Režisér Oldřich Lipský (†62) moc dobře věděl, že základem úspěchu je kvalitní herecké obsazení. Do své komedie proto angažoval veškerou tehdejší hereckou špičku a scénář vyšperkoval odkazy na řadu slavných filmů naší kinematografie. Na place byla legrace a pohoda a zdálo se, že vše půjde jak po másle. Jenže se tak nestalo.

„Rejža“ byl workoholik a prací žil čtyřiadvacet hodin denně. Jeho bratr Lubomír Lipský (†92), který si ve filmu střihl roli vrátného, později řekl, že když Oldřich přijel večer po natáčení domů, vzal si papír a tužku a dlouho do noci se připravoval na další den. Zřejmě toho moc nenaspal a enormní pracovní zápřah si nakonec vybral svou daň. Během rozdělané práce postihl režiséra infarkt a byl tak rozsáhlý, že mu už nebylo pomoci.

Hercům nebylo do smíchu

Co ale s filmem teď? Natáčení se nakonec ujal další mistr filmových komedií Zdeněk Podskalský (†70), ale už to nebylo ono. Nikomu se nechtělo pokračovat a na place vládl smutek. Herci, kteří se předtím předháněli v legráckách, chodili jak těla bez duše.

Režiséři a jejich „děti“

Před kamerou se objevila nejen naše tehdejší herecká špička, ale také slavní režiséři. Václav Vorlíček (†88), který natočil např. Dívku na koštěti (1971) nebo Tři oříšky pro Popelku (1973), se v něm mihne v hospodě v roli číšníka, kde dělník Lambas (Jiří Lábus) popíjí s kumpány pivo. A směrem k Lambasovi pronese: „No tak, jak jsme tě to učili?", což je odkaz na seriál Arabela (1980), který také natočil.

Další režisér Otakar Vávra (†100) se zde zase v reálu sejde s husity, kteří se díky přístroji dostali do současnosti. Jeden z nich ho osloví: „I ty, bratře, proti všem?“ Připomeňme, že Vávra je podepsán pod husitskou trilogií Jan Hus (1954), Jan Žižka (1955) a Proti všem (1956).

Lábus dostal košem

Říká se, že Jiří Lábus se během natáčení zakoukal do Dagmar Veškrnové, dnes Havlové (71). Prý se jí dvořil ostošest a všude jí nadbíhal, ale kolegyně jeho city neopětovala.

Reklama

Další články

Načítám