Hlavní obsah
Komerční článek
Článek

I během nejnáročnějších zkoušek dostojí Cecilia Bartoli své přezdívce „La Gioiosa“ neboli plná radosti. Slavná italská koloraturní mezzosopranistka nemá ve svém oboru konkurenci. Stala se vzorem pro celou generaci mladých hudebníků.

Objevila mnohé hudební skvosty, které během staletí neprávem upadly v zapomnění, a to včetně děl Josefa Myslivečka, jehož život a dílo mapuje hvězdně obsazený film Il Boemo, který je právě k viděni v kinech nejen u nás, ale i po celé Evropě.

Foto: Archiv Cecilia Bartoli
Cecilia Bartoli

Její jméno je naprostý fenomén, a to nejen v oblasti opery a vážné hudby. Cecilia Bartoli je nositelkou nesčetných řádů a hudebních ocenění. Za svou kariéru prodala více než dvanáct milionů audio a video nahrávek, díky čemuž je nejprodávanější žijící klasickou umělkyní vůbec a druhou v historii, hned po legendárním Lucianu Pavarottim.

Není to však jen nadpozemský zpěv, jímž je Cecilia pověstná. Cecilia je od roku 2012 uměleckou ředitelkou Svatodušního festivalu v Salcburku. Zcela nedávno převzala z rukou Plácida Dominga prezidenství organizace Europa Nostra, která již 60 let chrání evropské kulturní dědictví a v roce 2023 se jako první žena v historii Opéra de Monte-Carlo ujme ředitelského křesla tohoto divadla.

Ve světě opery, kterému vládnou stále především muži v pozicích intendantů operních domů, manažerů, dirigentů či režisérů se dokázala prosadit jako žádná jiná žena v tomto oboru. „Jsem feministka. Ve světě opery i mimo něj je naprosto nepřijatelné, aby ženy měly jiná práva, výsady či postavení nežli muži. Dokud toho budu schopna, budu za tato práva bojovat.“ vyznává se Cecilia Bartoli, která na konci října zazářila ve Florecii jako titulní hrdinka Handelovy opery Alcina. Nutno podotknout, že jejím boku v tomto skvělém provedení vystupoval i náš Petr Nekoranec v roli Oronta.

Velkorysost Titova

Římský Kapitol je v plamenech, bují teror! Divoká touha po pomstě i trůnu pohání dceru svrženého císaře Vitellii, aby svého ctitele Sesta donutila k zapálení Říma a vraždě císaře Tita. Příběh plný zrady, lásky, vášní, ale i krutých výčitek svědomí, zoufalství a viny, který nakonec končí happy endem. Jak by také ne, když je císař Titus známý svou velkodušností a milosrdenstvím: všem, kteří se proti němu provinili, odpouští! Tak to je Mozartova opera La clemenza di Tito, jejíž světová premiéra se odehrála 6. září 1791 ve Stavovském divadle v Praze.

Foto: Archiv Cecilia Bartoli
Cecilia Bartoli a Placido Domingo

Pražané, kteří rozumějí nejen Mozartovi, ale také Cecilii Bartoli, shlédnou poslední koncertní provedení této opery v rámci evropského turné v naprosto hvězdném obsazení. Slavný orchestr Les Musiciens du Prince Monaco pod vedením dirigenta Gianluca Capuana doprovodí šestici báječných sólistů, samozřejmě v čele s Cecilií. Nejslavnější evropské sály uvidí osm koncertních provedení a celé turné vyvrcholí právě v Praze, ve Smetanově síni Obecního domu. Není sporu, že to bude hudební událost roku, kterou by si neměl žádný milovník klasické hudby nechat ujít.

Další články

Načítám