
Rudolf Kadlec a Vlasta Burian ve filmu Tři vejce do skla Foto: Prima Max
Budoucí nacistický pohlavár dostal pendrekem po hlavě. Vlasta Burian ani jeho kolegové nemohli tušit, s kým mají tu čest
„Král komiků Vlasta Burian v detektivní veselohře. Karlovy Vary! Proč??? Protože tam zavítal pohádkově bohatý indický maharadža??? Ne! Protože se tam objevil slavný detektiv Babočka – a kde je ten – tam se jistě něco chystá... Ale co??? To se dovíte v nejnovější detektivní veselohře UFY…“ – stálo v distribučním sloganu, který v roce 1937 propagoval komedii Tři vejce do skla s Vlastou Burianem (✝70) v hlavní roli. Je to skoro k nevíře, ale od premiéry nestárnoucí komedie uplynulo letos 85 let.
Na plac po dvou letech
Král komiků, který se od roku 1930 před kamerou prakticky nezastavil (jen v letech 1932 až 1935 natočil dvanáct veseloher), si potřeboval dát pauzu. Na plátnech kin se tak tehdy objevil po dvou letech a byl opravdu v nebývalé formě.
V „senzační“ zápletce dostal roli policejního zaměstnance Vincence Babočky, který své zanedbané kriminalistické ambice náležitě vyventiluje na dovolené v Karlových Varech. Díky tomu, že je podobný stíhanému dobrodruhovi Leonu Weberovi, má totiž možnost odhalit zločince, kteří chtějí uloupit diamanty mahárádži z Yohiru.
Ztvárnění Vincence Babočky, Leona Webera a převlek za ruského knížete Nariškina poskytly Burianovi příležitost rozehrát naplno hned několik různorodých postav. Za zmínku také stojí, že ve filmu si zahrál i Burianův vlastní pes Rolf.
Kníže jak vyšitý
Oblíbený komik se při natáčení opravdu vyřádil. I v tomto filmu předvedl své taneční a akrobaticko-klaunské pohybové schopnosti a dokonalé jazykové vlohy. Takže když coby falešný ruský kníže tančil parodii na kozáčka a zpíval lidovku Oči čornyje (i když s pozměněným textem), smíchy slzeli jak kolegové na place, tak pochopitelně i diváci v kinech.
Další známé tváře
Dalších rolí se ujali Theodor Pištěk (✝65, policejní komisař), Bohuš Záhorský (✝74, Weberův komplic), Rudolf Kadlec (✝70, falešný mahárádža Yohir), Antonín Novotný (✝92, van Houten), Jaroslav Marvan (✝72, lékař) či Čeněk Šlégl (✝70, Babočkův klient).
Kdo hrál mahárádžu
Rudolf Kadlec, který se zde představil jako elegantní falešný mahárádža, zářil především na divadelních prknech. Charakteristický pro něj byl uhlazený styl herectví, klidná mimika a zajímavě zabarvený hlas se zvláštní výslovností.
Zatímco divadelních rolí ztvárnil bezpočet, před kameru se postavil pouze sedmkrát – ve čtyřech případech to bylo ještě za němé éry. V němém filmu hrál Kadlec milovníky a vášnivé mladíky, ve zvukovém to byly spíše menší a reprezentativní okrajové role. A právě mahárádža Yohir byl jeho vůbec poslední filmovou postavou.
Idiot bude vždycky idiotem
Děj filmu se odehrává z velké části v Karlových Varech, kde se také točila většina exteriérů. A právě s tímto lázeňským městem se pojí i jedna příhoda, která dokumentuje, že K. H. Frank byl arogantní idiot už v dobách, kdy se ještě zabýval knihkupectvím.
Jednoho dne se totiž postavil filmařům do záběru a odmítal se hnout z místa. Sám Vlasta Burian ho tehdy přišel poprosit, aby uhnul, že potřebují točit. Dostalo se mu ale odpovědi, že si může a bude stát, kde chce.
Přivolaný strážník se s ním tehdy nemazal a praštil ho pendrekem po hlavě. Teprve poté se v ní Frankovi rozsvítilo a vyklidil pozice. Nikdo ve štábu prý tenkrát netušil, s kým má tu čest. Budoucí státní tajemník Úřadu říšského protektora stál mimo za vypálením obcí Lidice a Ležáky v roce 1942. ■
Fotogalerie
Vlasta Burian ve filmu Tři vejce do skla. ■
Foto: reprofoto Tři vejce do skla
Rudolf Kadlec a Vlasta Burian, který se při natáčení opravdu vyřádil. ■
Foto: Prima Max
Karl Hermann Frank v cele v pankrácké věznici v Praze ■
Foto: ČTK