Adina Mandlová a Raoul Schránil ve filmu Holka nebo kluk

Adina Mandlová a Raoul Schránil ve filmu Holka nebo kluk Foto: Televize Seznam

Na co si stěžovala Adina Mandlová, která se v komedii Holka nebo kluk zhostila mužské úlohy?

Komedie, v nichž se muži převlékají za ženy, jsou divácky vděčné. Stačí připomenout Někdo to rád horké (1959), Tootsie (1982) nebo Táta v sukni (1993). Jsou ale i filmy, kde se ženy vydávají za muže, a v tomto případě můžeme rovnou zabrousit do českých vod: Iva Janžurová (Čtyři vraždy stačí, drahoušku, 1970), Daniela Kolářová (Noc na Karlštejně, 1973) nebo Libuše Šafránková (Tři oříšky pro Popelku, 1973).

V tomto výčtu bychom neměli zapomenout ani na pamětnickou klasiku Holka nebo kluk (1938), kde se této dvojrole zhostila prvorepubliková hvězda první velikosti Adina Mandlová.

Lásky i milostné nezdary Adiny Mandlové: První manžel se kvůli ní otrávil plynem, osudovému muži porodila mrtvé dítě

Příběh je prostinký: zámožný velkostatkář Orlický (Theodor Pištěk) je po třech nevydařených manželstvích zapřisáhlým nepřítelem žen a od všech svých zaměstnanců vyžaduje stejný postoj. To platí i pro jeho synovce Ríšu (Raoul Schránil), který u něj bydlí. Aby kluk nekoukal po ženských, pozve mu strýček na statek konkurenci – druhého synovce, kabaretního zpěváka Ádu Bártů (Adina Mandlová), o jehož existenci měl dosud jen mlhavé povědomí. Orlický ale netuší, že Áda je ve skutečnosti dívka, která jen vystupuje na jevišti v mužském kostýmu…

„Kalhotové úlohy“ frčely v Německu

Komedii natočil režisér Vladimír Slavínský, který obsadil i další osvědčené komediální herce: Václava Trégla (statkářův tajemník Kropáček), Růženu Šlemrovou (statkářka Lenská) nebo Ference Futuristu (komorník Alois).

I hvězdná Adina Mandlová musela mít vedlejšák. Vlasta Burian si ale za slavný film přišel na tento obrovský honorář!

Slavínský čerpal inspiraci v Německu, kde tehdy hodně frčely kalhotové úlohy, tedy ty, v nichž se herečky vydávaly za mladíky, a čelily tak nejrůznějším komicky trapným situacím, ať už je to kouření doutníků, popíjení, poměřování sil či koupací a svlékací scény. Jejich „druhé já“ je ale nakonec odhaleno a po všech peripetiích dojde i na očekávaný happy end.

Role šitá na tělo

U nás byly role tohoto typu doménou „diblíka“ Věry Ferbasové, jejíž postavy velice často užívaly nejrůznější masky a převleky (mj. Pozor, straší, 1938 nebo Venoušek a Stázička, 1939), ale nebyl důvod, proč by si kalhotovou úlohu nemohl vyzkoušet i sexsymbol 30. let Adina Mandlová.

Herečka na natáčení zavzpomínala v rozhovoru s Josefem Škvoreckým: „To napsal režisér a scenárista Vladimír Slavínský přímo pro mě. Předtím jsme spolu točili dva filmy: Bílá vrána a Svatební cesta. Řekl, že ze mě udělá ohromnou hvězdu a skutečně se tak stalo. Musela jsem se naučit stepovat, což mě bavilo. Ve filmu jsem se musela jako mužskej i holit, co mě zase až tak nebavilo.“

Ženy mu ležely u nohou, ale odmítl i Adinu Mandlovou. Slavný filmový milovník si po válce odseděl rok v kriminále

Skvělá stepařka

Točilo se v hotelu Hubertus v Jílovišti, označovaném za „zámek Jíloviště“, který byl postaven v renesančním stylu v letech 1921-1922. Adina Mandlová se do mužské role vpravila velmi přesvědčivě a bravurně zvládla i step. Je především její zásluhou, že Holka nebo kluk je svěží a příjemná veselohra.

Je ale vkusná i díky tomu, že se režisér vyhnul ložnicovým, koupacím a podroušeným scénám. Pokud jste ji dosud neviděli, pusťte si ji 19. dubna od 20 hodin na Televizi Seznam – určitě se budete bavit. 

Super.cz


Časová osa článků