
Práce maskérů se vydařila. Foto: Super.cz/Česká televize
Zákulisí seriálu Devadesátky: Výroba paruk zabrala týdny. Maskéři popsali, co obnášely proměny
Seriál Devadesátky se těší velké přízni diváků, kteří si pochvalují nejen samotný scénář a výkony herců, ale také vizuální proměny. Především pak podobu herců s bossy tehdejšího kriminálního podsvětí. Na celkové image a parukách si dali maskéři záležet a jejich příprava trvala několik týdnů.
Michal Novotný alias Ivan Jonák
„U proměny Michala Novotného šlo především o to vyřešit účes, což z jeho vlasů bylo vyloučené a museli jsme využít paruky,“ prozradil umělecký maskér Martin Valeš. Bylo zapotřebí dohledat fotografie a podklady, aby maskéři přesně věděli, jak Jonákův účes vypadal.
„Posléze se musela vyrobit paruka na míru, což je na tom to nejobtížnější. Máme výhodu, že si to umíme vyrobit sami, takže bylo potřeba sehnat kvalitní vlasy. Měsíc jsme strávili na výrobě,“ uvádí Valeš. Na paruku bylo ve výsledku potřeba dvacet deka vlasů.
Albert Čuba alias František Mrázek
„Proměna Alberta Čuby spočívala také prakticky jen v účesu. Alberta jsme podle Mrázka ostříhali a vyfoukali mu vlasy,“ svěřil další z uměleckých maskérů Martin Větrovec. „Nejnáročnější úkol na „dobovkách“ představuje vždy věrně zachytit dobu. Člověk si proto vždy musí udělat podrobné rešerše a vyhledat si konkrétní fotografie,“ vysvětluje.
Kryštof Bartoš alias poručík Tomáš Kozák a jeho mullet
S účesem Kryštofa Bartoše, jenž nepředstavuje kriminálníka, ale nováčka vyšetřovatelského týmu, si maskéři taktéž vyhráli. V jeho případě ale tvořili jen poloparuku, jelikož se herec nechal před natáčením záměrně zarůst. „Snáze se pak doplňoval ten příčesek mulletu, který měl představovat, že Tomáš Kozák přišel z vesnice do města. Na vesnici byl tenhle účes přece jen častější,“ doplňuje Větrovec.
Takzvaný mullet, byl v 90. letech trend, na který se dodnes nezapomnělo. „Móda účesů nazývaných „vpředu byznys a vzadu párty“ u nás vzešla zřejmě z touhy lidí napodobit Jaromíra Jágra, který nechtěl, aby se mu pod helmou potila hlava a zároveň toužil po tom mít dlouhé vlasy,“ dodává umělecký maskér. ■
Fotogalerie
„U proměny Michala Novotného šlo především o to vyřešit účes, což z jeho vlasů bylo vyloučené a museli jsme využít paruky,“ prozradil maskér. ■
Foto: Klára Cvrčková, Česká televize
Umělecký maskér Martin Valeš ■
Foto: Klára Cvrčková, Česká televize
Na proměnách herců si dali opravdu záležet. ■
Foto: Klára Cvrčková, Česká televize
Bylo zapotřebí sehnat mnoho podkladů a fotografií, aby byly masky co nejvěrohodnější. ■
Foto: Klára Cvrčková, Česká televize
Albert Čuba paruku nepotřeboval. „Alberta jsme podle Františka Mrázka ostříhali a vyfoukali mu vlasy,“ uvedl Martin Větrovec. ■
Foto: Klára Cvrčková, Česká televize
Umělecký maskér Martin Větrovec ■
Foto: Klára Cvrčková, Česká televize
Kryštof Bartoš alias poručík Kozák dostal poloparuku mulleta, aby vypadal jako kluk z vesnice, který přišel do velkoměsta. ■
Foto: archiv ČT - Klára Cvrčková