Takhle vypadaly největší ikony naší porevoluční pop music v dobách svých začátků.

Takhle vypadaly největší ikony naší porevoluční pop music v dobách svých začátků. Foto: Luckyboy/Jef Kratochvíl/Profimedia/Archiv skupiny Laura a její tygři

Takhle začínaly nejpopulárnější české zpěvačky devadesátých let: Basiková, Bílá i Csáková na fotkách, které vás dostanou

8. září 2018 6:05

I ony byly kdysi mladými rozvernými čekatelkami na obří popularitu, obdiv mužů a zájem fanoušků! Řeč je o čtyřech výrazných českých pěnicích, které na sebe poprvé výrazně upozornily v letech osmdesátých a v dekádě následující patřily se svými hity k národnímu zlatu. Dnes je z jedné z nich už bohužel nebožka a z dalších tří dámy v nejlepších letech. Pojďte s námi zalovit v archivu a zavzpomínat na léta nedávno minulá.

Tragický osud popové princezny

Všechno začalo, když se Iveta Bartošová (✝48) v sedmnácti objevila s písní To mě nenapadá v populárním pořadu Sejdeme se na výsluní. V dalším díle už s Petrem Sepéšim zpívala megahit Knoflíky lásky. Úspěch mladou dvojici rázem vystřelil ke hvězdám.

Následovala řada dalších společných vystoupení a hitů, které přerušila až nečekaná Sepéšiho smrt, když se jeho osobní auto srazilo ve Františkových Lázních s vlakovou soupravou. Iveta se s těžkou životní ránou poprala po svém a vrátila se jako sólistka.

Následovaly hity Hej pane diskžokej, Léto, Málo mě zná a první místo v anketě Zlatý slavík za rok 1986. Výsadní postavení mezi zpěvačkami si Iveta držela i první léta po revoluci, posléze se stala maminkou syna Artura a přemýšlela o odchodu ze scény.

Comeback přišel s pohádkovým hitem Tři oříšky. Brzy se však zpěvačka ocitla v začarovaném kruhu alkoholu, léků, depresí a nevydařených vztahů. Podle mnohých se jí osudným stalo manželství s Josefem Rychtářem (60) v roce 2013. V dubnu roku 2014 na vlakových kolejích v Uhříněvsi život Ivety Bartošové vyhasl.

Stálice české pop music

To Lucie Bílá (52), pro kterou byla právě Iveta Bartošová v začátcích velkým vzorem, měla cestu na vrchol popularity podstatně trnitější. Na konzervatoř Hanku Zaňákovou v roce 1981 nevzali. A tak nastoupila do Trioly jako šička límečků a po večerech zpívala se skupinami Automat a Arakain.

V televizi na sebe poprvé upozornila jako boubelatá dívka s trvalou na hlavě a písničkou Petra Hanniga Neposlušné tenisky na rtech. Díru do světa šoubyznysu tehdy ještě neudělala.

Osudovým pro její další kariéru se stal teprve rok 1992. Tehdy si Bílá zahrála v úspěšném nastudování muzikálu Bídníci. Poprvé televizními obrazovkami prolétl na svou dobu velmi provokativní klip Láska je láska, kde se Lucie společně s Ilonou Csákovou objevily v rolích rozverných školaček.

Sólové album Miss Ariel bylo zlomové nejen pro interpretku a posbíralo několik hudebních cen. Lucie usedla jako královna na pomyslný trůn porevoluční pop music, odkud se ji zatím žádné z dalších zpěvaček nepovedlo sesadit.

Z alternativní zpěvačky muzikálovou hvězdou

Svůj osud zpěvačky si Bára Basiková (55) předznamenala už jako malá dívenka, když coby jedenáctiletá pionýrka v pořadu Zpívá celá rodina s přehledem a sebevědomím zapěla hit Marie Rottrové Markétka.

Vážně to netrvalo dlouho a z Basikové byla hvězdička alternativní scény, kdy zpívala se skupinami Precedens a Stromboli. V roce 1987 se tehdy příznivcům alternativní muziky povedlo něco nevídaného. Svou oblíbenou interpretku protlačili v kategorii zpěvaček v anketě Zlatý slavík na třetí místo za Petru Janů a Ivetu Bartošovou, které v té době v podstatě neslezly z obrazovek.

Po revoluci Bára k fanouškům vyrazila se sólovými písněmi a hitem Souměrná. V následujících letech jedna z našich nejtvárnějších zpěvaček spolupracovala na dalších projektech, stala se hvězdou muzikálů a zpívala také předělané hity šedesátých let. Mezi nejpopulárnější projekty Báry Basikové patřilo nesporně album Gregoriana a latinsky zpívané hity.

O životě zpěvačky snila už jako malá holčička

V první třídě nakreslila Ilona Csáková (47) sama sebe jako zpěvačku s mikrofonem v ruce před zástupem spousty malých hlaviček. V pubertě byla její nejvěrnější kamarádkou kytara a písničky Lenky Filipové.

V šestnácti už stála na pódiu a za sebou měla legendární skupinu Laura a její tygři. Z kapely plné řízných chlapíků dostala zpěvačka s maďarskými geny kvůli své prostořekosti několikrát vyhazov, ale vždy byla vzata na milost. Nakonec skupinu opustila Ilona sama.

Psal se rok 1992 a v televizi byl největším hitem skandální klip k Soukupově písničce Láska je láska, kde Csáková velmi vtipně asistuje Lucii Bílé. Ve stejném roce Ilona natočila nejdražší videoklip své doby ke Kučajově písničce Křídla a připravila debutové album Kosmopolis. To jí nakonec vyneslo cenu Objev roku.

Devadesátá léta pak byla érou Ilony Csákové plné původních i převzatých hitů. Tři roky Ilona velice úspěšně šlapala na paty Lucii Bílé v největší tuzemské anketě popularity. 

Jana Hofmanová , Super.cz


Časová osa článků