Hlavní obsah
Článek

Byly krásné, talentované, mladé, zažily první velké úspěchy i slávu. Jejich životy ale předčasně vyhasly za tragických okolností. Řeč je o čtyřech půvabných českých herečkách, které v průběhu minulého století zazářily na filmovém plátně. Životní pouť všech čtyř přerušila smrt ještě před pětadvacátým rokem života.

Zorce Janů do značné míry komplikoval život fakt, že je mladší sestrou Lídy Baarové, která se ještě před druhou světovou válkou stihla zdiskreditovat milostnými pletkami s Goebbelsem. Ač sama na jevišti a ve filmu sbírala uznání a podle obecného mínění byla talentovanější a inteligentnější než její slavnější sestra, musela žít Zorka v jejím stínu. Už kolem dvacátého roku života začala propadat depresím, ztratila sebevědomí a trápila se drastickými dietami. Na psychickém zdraví jí nepřidávaly ani nenaplněné lásky k Františku Kožíkovi a Karlu Högerovi. Po válce začali všichni platit své účty a ani rodina Zorky Janů nebyla výjimkou. Lída Baarová skončila za mřížemi, matka zemřela při jednom z výslechů na infarkt, otec přišel o nohy a Zorku Václav Vydra mladší vykázal z divadla s tím, že sestra Lídy Baarové mezi české herce nepatří. Citlivé dívce se v tu chvíli zhroutil svět. Přestala jíst, nemluvila a život pro ni ztratil smysl. V březnu 1946 skočila z prvního patra rodinné vily na Hanspaulce a zraněním nedlouho poté podlehla. Bylo jí 24 let.

Dobrovolný odchod ze světa zvolila i Jana Rybářová, která měla už v útlém věku po filmech Stříbrný vítr (1954) a Legenda o lásce (1956) status filmové hvězdy. Svou další velkou roli ve filmu Vlčí jáma (1957) už za ni hrála Jana Brejchová. V den, kdy se Jana měla dozvědět, že roli dostala, už byla po smrti. Prapodivný vztah s ženatým operním pěvcem Přemyslem Kočím, který nebyl ani milenecký ani otcovský, nakonec vyřešila radikálně. „Za všechno se musí platit. Mějte se dobře, nemohu jinak. Neumím žít život správně a patlat něco polovičatě nemá cenu,“ napsala do dopisu na rozloučenou a pustila si plyn. Bylo jí dvacet let.

Jana Nováková začínala u filmu malými roličkami. Na svou první velkou roli, anglickou dívku Mabel v komedii Fantom Morrisvillu (1966), vyhrála konkurz, ve kterém porazila i Olgu Schoberovou. Určitě si ji ale budete pamatovat z filmu Nebeští jezdci (1968), kde si zahrála hlavní ženskou roli, dívku Patricii. Když natáčela tento film, byla už vdaná za postaršího západoněmeckého obchodníka Eugena Grubera z Mnichova a dostávala nabídky od zahraničních produkcí. Manželské štěstí mladé krásky a movitého starce však netrvalo dlouho. Žárlivý manžel 3. prosince 1968 Janu zastřelil a hned poté zabil dalším výstřelem i sebe. Bezvládná těla našli v jejich luxusní mnichovské vile a německý bulvár si na celé kauze smlsnul. Spekulovalo se o nevěře, špionáži i nelegálním obchodu se zbraněmi. Bylo jí dvacet let.

Evu Čeřovskou, která byla neteří známé české zpěvačky, si jistě pamatujete jako vdavekchtivou Věrku z komedie Holky z porcelánu (1974). Po téhle roli dostala další příležitosti ve filmech Boty plné vody (1974) nebo V každém pokoji žena (1974). Slibně rozjetou kariéru zastavil osud. Při cestě do divadla v Hradci, kde měla Eva angažmá, se jí přihodila autonehoda. „Na jedné nechvalně proslulé křižovatce v Hradci, která už neexistuje, její přítel zřejmě nedal přednost nákladnímu autu a došlo ke srážce. Tehdy ještě nebylo povinné užívat bezpečnostní pásy a ani netuším, jestli je auto mělo. Přítel vyletěl z auta a byl na místě mrtvý, Evička byla v bezvědomí a těžce zraněná. Nikdy se už neprobrala a po třech měsících kómatu zemřela pár měsíců po svých třiadvacátých narozeninách,“ zavzpomínala na herečku její kamarádka.

Reklama

Další články

Načítám