Hlavní obsah

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Článek

Teď už je jisté, že české letušky a stevardi nebudou létat oděni v uniformách podle návrhu Blanky Matragi (71). V posledních dnech se sice jednalo o tom, že by česká designérka měla navrhnout stejnokroje pro personál ČSA a další zaměstnance Českého Aeroholdingu, ze spolupráce ale nakonec sešlo.

Matragi podle všeho vyvedla z míry skutečnost, že se protistrana vyjadřovala do médií o zakázce, aniž by byla ještě podepsaná smlouva a dohodnuty podmínky. „Z důvodu medializace vyjednávání mezi mnou a ČSA ve věci navržení uniforem pro personál ČSA a jejich dceřiných společností bych se ráda vyjádřila k důvodům ukončení tohoto vyjednávání, než aby si média toto ukončení vysvětlila po svém," komentovala Matragi, kterou zjevně nadzvedlo ze židle jednostranné vyjádření mluvčí ČSA.

Pro zakázku bylo původně vybráno čtrnáct tuzemských návrhářů. Někteří podle mluvčí aeroholdingu na nabídku nereagovali, jiní na ni neměli kapacitu. Už od začátku bylo ale jasné, že by návrhářka neměla příliš volnou ruku při tvorbě uniforem. Tvůrce by musel dodržet dosavadní barevnou kompozici a také použít účelné materiály. „Po pětatřiceti letech práce pro soukromý sektor nejen v Libanonu a na Středním východě, ale i zde, v České republice, jsem teď narazila na složitost, pomalost a neefektivnost rozhodovacích procesů uvnitř firmy objednatele a toto mi nedovoluje přistoupit k zakázce tím způsobem, jakým jsem zvyklá pro své klienty pracovat," ostře reagovala Matragi.

Podle našich informací návrhářce nevyhovovaly podmínky jejich návrhu smlouvy, které by jí nedovolovaly, aby projevila umělecké vize, a objednatel by měl právo zasahovat do procesu tvorby. „Pokud by obě strany po čase náhodou došly k nějakému kompromisu, může ČSA finální návrhy nechat upravovat třetí osobou, aniž bych mohla tento proces ovlivnit. Kterákoli významnější značka si ale nemůže dovolit, aby se její oděvy upravovaly bez jejího vědomí. Takové úpravy totiž mohou nenávratně znehodnotit kvalitu návrhů, a tím pádem poškodit i dobré jméno značky," kroutí hlavou Matragi.

Pochopitelně jsme požádali také o vyjádření objednavatele zakázky. „Vytvoření návrhů na uniformy pro tak velkou skupinu firem pro různé profese není navržení večerních šatů na ples. Jde o velmi zodpovědný úkol, protože tyto budou součástí marketingové prezentace celé skupiny po několik let. Mrzí nás přístup paní Matragi, ale polemiku přes média s ní nejsme ochotni vést. Na rozdíl od paní Matragi ctíme totiž zásadu, že vyjednávání o smlouvě (včetně textace návrhu smlouvy) jsou obchodním tajemstvím jednajících stran," řekla Super.cz tisková mluvčí Českého Aeroholdingu Michaela Lagronová.

Designérka má na celou věc jasný názor. „Nyní, po této zkušenosti, se již nedivím, v jaké ekonomické kondici se tato firma nachází. Dokud se vedení nepromění v akceschopný tým obklopený profesionály, nemůžeme na Letišti Václava Havla a na palubách letadel ČSA očekávat nadčasové a šik uniformy, nýbrž jen průměrnou konzervativní šeď," ukončuje debatu na toto téma Blanka Matragi.

Související témata:
České aerolinie (ČSA)

Reklama

Další články

Načítám