Hlavní obsah

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Článek

Proslavila ji postava babi Homolkové z legendární trilogie Ecce homo Homolka (1969), Hogo fogo Homolka (1970) a Homolka a tobolka (1972). Kuriózní je, že teprve tato postava se stala filmovým debutem tehdy devětačtyřicetileté Marie Motlové (1. 5. 1918-26. 8. 1985). Do té doby působila totiž výhradně na divadelních prknech.

Energickou, mírně korpulentní herečku s komediálním talentem si tenkrát vyhlédl režisér Jaroslav Papoušek (†66) a měl opravdu šťastnou ruku. Postava babi Homolkové udělala z Marie Motlové velkou hvězdu a od té chvíle šla z jedné role do druhé.

Její nezaměnitelná tvář a výrazný ženský typ ji předurčily pro role hospodyň, zvědavých sousedek a bytných. Zazářila například jako svérázná výkupčí lahví v seriálu Žena za pultem (1977) a také jako milující a oddaná hospodyně Ema v domácnosti primáře Sovy v Nemocnici na kraji města (1977).

Měla mindrák ze svého vzhledu

Už odmalička ji to táhlo k divadlu. Velký vzor měla ve svých tetách, které ochotničily. Na přání rodičů však vystudovala zdravotnickou školu a začala pracovat v nemocnici jako zdravotní sestra. Vydržela to tři roky. Pak si přes nesouhlas rodičů podala přihlášku na konzervatoř, kam ji přijali hned napoprvé. A v roce 1943 školu úspěšně absolvovala.

Kariéru odstartovala v pražském divadle D34 pod vedením E. F. Buriana, odkud přešla do Honzlova Studia Národního divadla. Po jeho zrušení se stala členkou souboru činohry Národního divadla. Ze zlaté kapličky ji ale vyhodili kvůli opilosti – Motlová se trápila kvůli svému vzhledu a snažila se svůj mindrák utápět v alkoholu.

Nepohnul s ní ani úspěch před kamerou

Alkohol se stal bohužel její metlou. A s prohlubující se závislostí nepohnuly ani její mimořádné úspěchy před filmovou kamerou. Trápil ji nejen vzhled – říkala o sobě, že je ošklivá a tlustá – a mrzelo ji, že se nikdy nestala matkou. Jenže alkohol jí s řešením problémů nepomohl, naopak ji stahoval ke dnu.

Užívala si života plnými doušky

První manželství jí nevyšlo. Druhého muže Karla Fridricha (†76) poznala v kladenském Divadle Jaroslava Průchy. Celou dobu „vlála“ životem a užívala si ho naplno. Neuměla hospodařit, co vydělala, to utratila, jenže nikdy nevěděla, kolik peněz si může dovolit vydat.

Když ji bolely nohy, objednala si taxíka, aby ji odvezl na chalupu na Šumavu, prozradila na ni její dlouholetá kamarádka Antonie Hegerlíková (†89). To byl hodně drahý špás i za minulého režimu.

Říkalo se také, že když jí jednou došly peníze, prodala na černém trhu svou občanku, za kterou dostala úctyhodných 40 tisíc korun. A údajně měla i dva křestní listy s různými daty narození (1918 a 1920) a vždy používala ten, který se jí zrovna lépe hodil.

Ke konci života trápily Marii Motlovou nateklé nohy, otevřené bércové vředy a opuchlá chodidla. Kvůli tomu nemohla prakticky chodit. Zemřela rok po uvedení svého posledního filmu Všichni musí být v pyžamu (1984). V těchto dnech by se představitelka babi Homolkové dožila 105 let.

Související témata:

Reklama

Další články

Načítám