Hlavní obsah

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Článek

Za protektorátu se největší divácké oblibě těšily sentimentální příběhy z červené knihovny a pak také hvězdně obsazené komedie. Ty nejlepší vznikaly pod režijní taktovkou Martina Friče (†66) – stačí připomenout jeho nestárnoucí veselohry Cesta do hlubin študákovy duše, Kristian či Eva tropí hlouposti, které natočil hned v prvním roce protektorátu (1939). O rok později následovaly neméně skvostné Katakomby či Když Burian prášil s populárním Vlastou Burianem (†70) v hlavní roli.

Jedna hvězda vedle druhé

Už ve filmu Eva tropí hlouposti se Fričovi výborně osvědčila komediální dvojka Nataša Gollová (†76) a Oldřich Nový (†83).

Režisér proto moc dobře věděl, že když je obsadí do své další komedie Hotel Modrá hvězda (1941), úspěch bude zaručen. Ve svém odhadu se nemýlil. Gollovou a Nového doplnil ve filmu zástup dalších zvučných jmen: Adina Mandlová (†81), Theodor Pištěk (†65), Ladislav Pešek (†79), Jan Pivec (†72), Antonín Novotný (†92) nebo Ferenc Futurista (†55).

Diváci potřebovali happy end

Na Hotel Modrá hvězda lze pohlížet jako na remake německé komedie Das verliebte Hotel (Zamilovaný hotel) s Anny Ondrákovou (†84) v hlavní roli. Tu v roce 1933 natočil Karel Lamač (†55), k němuž Frič vzhlížel jako ke svému učiteli a do jisté míry mu vděčil i za svou kariéru u filmu. V titulcích ale stojí, že původní námět na veselohru pochází z pera spisovatelky Marie Svobodové. Filmovým historikům se nepodařilo zjistit, o koho vlastně jde.

Předpokládá se, že šlo o pseudonym, jelikož autor námětu byl pro vládnoucí protektorátní garnituru nepřijatelný. Ústřední dějová linie je v obou případech totožná. Nemajetná slečna Zuzanka zjišťuje, že se stala dědičkou hotelu. Mylně se domnívá, že jde o luxusní podnik v centru města.

Pyšně do něj nakráčí a okamžitě začne s personálními změnami. Protože jde o zařízení patřící akciové společnosti, které nemůže nikdo zdědit, je považována za blázna. Ukáže se, že jejím dědictvím je ve skutečnosti malý omšelý hotýlek stejného jména ve IV. městském okrese.

Ambiciózní hrdinka se ale nevzdá. Snaží se vrátit zchátralé budově její původní lesk, a nakonec získá i srdce zámožného Vladimíra Rychty-Rohana, který kvůli ní opustí svou rozmařilou snoubenku Miladu. Ani ta ale neskončí sama, protože našla zalíbení v jednom z obyvatel Zuzančina hotelu.

Bez šlágrů by to nešlo

Do prvorepublikových i protektorátních komedií byly zařazovány chytlavé písničky, u nichž se předpokládalo, že si je lidé budou chtít následně pouštět i doma, aby z toho měl něco i gramofonový průmysl.

Hitem tohoto filmu se stala píseň Slunečnice, kterou nazpívala Inka Zemánková (†84). Ve filmu zazní i populární foxtrot Celý den si zpívám v podání Františka Paula (†78), ale hlasem. R. A. Dvorského (†67).

Na Vavřincovou se zapomnělo

Jako autoři scénáře jsou uvedeni Martin Frič a Václav Wasserman (†68), vlastním jménem Vodička. Podílela se na něm ale i Fan Vavřincová (†95), podle jejíhož námětu byla mj. natočena Eva tropí hlouposti. Spisovatelka je rovněž autorkou příběhů Takové normální rodinky.

Její jméno ale v titulcích chybí. Mimochodem, Václav Wasserman předložil scénář k posouzení spisovateli Vladislavu Vančurovi, který se k němu vyjádřil ve smyslu, že texty jsou spíš operetní a postrádají občanskou logiku.

Související témata:

Reklama

Další články

Načítám