
Jindřich Plachta a Theodor Pištěk v detektivce Vražda v Ostrovní ulici (1933) Foto: AB Film
Česká továrna na sny odstartovala na Barrandově před 90 lety. V detektivce exceloval rozený komik, který trpěl trémou
Klasickou prvorepublikovou detektivku Muž a stín napsal český průkopník tohoto žánru Emil Vachek (✝75). Kniha vyšla poprvé v roce 1932 a hned v následujícím roce podle ní režisér Svatopluk Innemann (✝49) natočil film s názvem Vražda v Ostrovní ulici. Filmový příběh se může pochlubit i zajímavým prvenstvím – jde o vůbec první snímek, natočený v nových barrandovských ateliérech. Točit se začalo 25. ledna 1933, tedy právě před 90 lety, a premiéra v kinech byla o pouhé měsíce dva později (24. března 1933).
Šlo o první československý film, ve kterém zazněly současně dialog a hudba. To umožnila míchačka zvuku, kterou až do té doby neměli čeští filmaři k dispozici. Dobová kritika tak psala „o zcela novém, neobvyklém zvukovém účinku.“
Pachatele našel jen Klubíčko
Při psaní svého románu vycházel Vachek z novinových zpráv o neobjasněné vraždě bohaté lichvářky, která svého času vzbudila velký zájem veřejnosti. V jeho příběhu se vraždilo v pražské Jeruzalémské ulici, ve filmu se děj přesunul do Ostrovní ulice. Vyšetřování se ujímá inspektor Klubíčko, noblesní muž se smyslem pro humor a ironii, první ryze český detektiv, ne nepodobný slavnému Herculovi Poirotovi.
Do role Klubíčka byl zpočátku zvažován Hugo Haas (✝67). Nakonec ji ale získal Jindřich Plachta (✝52), který měl původně hrát reportéra Maurina (toho pak ztvárnil Emanuel Trojan ✝33). Plachta byl rozeným komikem, který uměl bavit diváky, ale sám prý trpěl velkou trémou. Uměl zahrát ale i vážnější role. Filmové pátrání po vrahovi se opírá zejména o Plachtovo přesvědčivé herectví, jehož inspektor Klubíčko jako jediný nevěří, že vrahem by mohl být manžel oběti, soukromník Zachar (Theodor Pištěk ✝65). Nesrovnalosti ve výpovědích ho postupně navedou ke skutečnému pachateli. Usvědčit se mu ho podaří až s pomocí rekonstrukce zločinu.
To bylo ale pouze zbožné přání filmařů – a samozřejmě i kriminalistů, kteří pachatele nikdy nevypátrali. Vachkův román i jeho filmový přepis jsou sice rekonstrukcí skutečného případu, ale Klubíčkova dedukce je pouze hypotetická. Sám jeho představitel Jindřich Plachta si mohl také připsat jedno prvenství – ztvárnil zde vůbec prvního českého filmového detektiva. Režisér Innemann obsadil do několika svých filmů svou manželku Zdenu Kavkovou (✝69). V tomto filmu se objevila v malé roli dělnice Boženky.
Vachek je otcem prvního českého detektiva
Vachkovou detektivní prvotinou, ve které na scénu uvedl komisaře Klubíčka, je román Tajemství obrazárny z roku 1928. Druhým v pořadí je právě Muž a stín, o rok později řešil Klubíčko svůj třetí případ v příběhu Zlá minuta. S velkým odstupem se pak objevil mj. v románech Okno (1958), Černá hvězda (1959), Dřevěná madonka (1962) nebo Devatenáct klavírů (1964).
Zajímavost na závěr: po Vachkově románu Muž a stín sáhl v roce 2007 i režisér Dušan Klein (✝82) a natočil jeho novou adaptaci, které ponechal původní název. Do role Klubíčka obsadil Miroslava Donutila (71). ■
Fotogalerie
Jindřich Plachta a Theodor Pištěk v detektivce Vražda v Ostrovní ulici (1933) ■
Foto: AB Film
V detektice měl původně hrát i slavný Hugo Haas, ale přednost dostal právě Plachta. ■
Foto: Prima Max