Hlavní obsah
Článek

Kampaň zpěvačky Anny K. (59), kterou dala dohromady poté, co se léčila z rakoviny prsu, byla sice opravdu mrazivá a zasáhla velkou část populace žen, jimž byla určena, přesto se ale mnohé zatím nedaly vyšetřit. Mají strach z nepříjemného vyšetření na mamografu. Dva roky připravovala další část kampaně, která snad už rizikovou skupinu k lékaři dostane.

„Chtěla bych, aby moje nová kampaň oslovila všechny ženy a je mým velkým přáním, aby šly a nechaly se vyšetřit. Nejlépe hned a pak pravidelně! Aby nečekaly, až je na vyšetření někdo pošle. Zabere to pár minut a ta krátká chvíle, kterou si věnujete, vám může zachránit život,“ popisuje Anna K.

Na svých stránkách www.annakprotirakovineprsu.cz ženám předkládá informace o rakovině prsu, prevenci a léčbě či životě s touto nemocí. Ale zatímco v první vlně kampaně, kterou organizovala ještě během vlastní nemoci, byla hlavní tváří ona sama, tentokrát chce stát trochu v pozadí.

„Můj vzkaz je sice osobní, ale já opravdu nebudu ve spotech ta hlavní. O mě jde v druhém plánu, teď jde především o vás,“ vzkazuje zpěvačka. To ostatně dokládá i první video kampaně, na které dohlížel renomovaný režisér Tomáš Mašín, o námět se postarala Tereza Svěráková.

Anna K. si původně myslela, že udělá jen jednu kampaň. Zjistila však, jak velký význam a dopad měla ta předchozí, a změnila názor. „Z vlastní zkušenosti vím, že mohu využít své známější jméno a motivovat tak další lidi. Dostalo se ke mně, že moje první kampaň zachránila několik životů. Cítím povinnost a poslání v mém snažení pokračovat,“ říká. „Žádná žena by se totiž neměla spoléhat na to, že zrovna ona neonemocní. Pokud však lékaři nemoc odhalí včas, mohou s ní velmi komfortně zatočit,“ vzkazuje.

Podle zástupců kampaně je alarmující nárůst mladých žen, které tato nemoc postihla. Za posledních třicet let vzrostl v Česku výskyt rakoviny prsu u žen přibližně o 120 procent. Je to nejvíc ze všech zhoubných nádorů. „Většinou je to strach, který způsobí, že mnoho žen přichází k lékaři pozdě. V pokročilém stadiu nemoci je pak již léčba velmi obtížná," říká zakladatelka a primářka Mamma centra v Praze Miroslava Skovajsová.

V ČR obvykle platí zdravotní pojišťovny preventivní mamografii jednou za dva roky ženám od 45 let, horní hranice není omezena. Na mamografický screening, který dokáže rakovinu prsu odhalit, však chodí jen asi polovina Češek.

Související témata:

Reklama

Další články

Načítám